dissabte, 18 d’octubre del 2008

IMPACTE DE METEORITS A MURA

Fa uns dies, vaig rebre una informació en el meu domicili, on s’anunciava una xerrada entorn dels impactes de meteorits, que van produir-se a Mura, fa mils d’anys.
Aquesta invitació a l’acte, deia textualment:

El proper dia 17 d’Octubre a les 20,00 hores, Agustí Alcaraz, donarà a conèixer, des de l’ajuntament de Mura, (Barcelona) la forma, en la que es varen produir varis impactes de meteorits a la zona, es mostraran físicament els materials trobats, corresponents als meteorits i al metamorfisme de l’impacte.
El dia 18 d’Octubre a les 10 hores, es realitzarà una excursió des del Centre d’Interpretació, que durarà quatre hores, on s’ensenyaran els cràters i altres zones d’interès.
També es mostraran restes de grans animals marins que van quedar sepultats.
S’aconsella la utilització de vehicles tot terreny.
Signat:
www.astroblematierra.com

Tinc de dir d’entrada que no soc entès en el tema, però si interessat en aquestes temàtiques.
Per tant, el passat divendres 17 i puntuals a la cita, la Pilar i jo, vam assistir a la xerrada del Sr. Agustí Alcaraz.
Tinc de manifestar que va ser molt interessant. Vam tenir l’ocasió de poder conèixer les seves teories sobre aquests fets, i observar una sèrie de pedres que aquest senyor, ha recollit en les seves incursions en el medi natural.

Acabada la conferència, sens emplaça per l’endemà a les 10 h. del matí, a fi de fer una sortida pels entorns i poder observar tot allò, que sens havia explicat, i comprovar-ho sobre el terreny.

L’endemà sortim a l’hora assenyalada del Centre d’Interpretació els components del grup, en Julio, Marc, Aurora, Jordi, la meva esposa i jo, acompanyats per suposat, del mestre Agustí Alcaraz.
Comencem la ruta en direcció al Puig Gili, 624 m. N 41º 42.258 E 1º 58.816 on sens mostra, un del impactes per meteorits que va produir-se entre el Coll d’Estenalles i el Pujol de la Mata.

Desfem el camí i ens dirigim fins al cim de la muntanya anomenada “Collet Roig656 m. N 41º 42.106 E 1º 59.602. Aquesta es troba situada a l’esquerra de la carretera que porta de Navarcles a Terrassa, a l’alçada de Cantacorbs, per ser més exacte.
Aquí podem observar la formació de les roques. Tinc de dir que mereix la pena, poder observar tots els detalls quan algú tels mostra, ja que sense un entès en el tema, haguessin passat desapercebuts.

Fem mitja volta i ens dirigim cap al torrent de les Esqueies.
En aquesta contrada sens mostra, un cràter de gran dimensió i digne de ser observat 445 m. N 41º 42.577 E 1º 57.763. Comentar-vos que per sort, l’amic Julio, no va sofrir cap fractura òssia perquè Deu no ho va voler. Va ser víctima d’una xarxa de filferro que cobria part del terreny i destinada a protegir una zona de tòfones. A pesar d’aquest ensurt, i que per sort, no va portar més conseqüències, vam poder continuar el camí en direcció a la carretera que uneix Mura amb Rocafort.
Arribats a la seva confluència, tombem a l’esquerra, 403 m. N 41º 42.409 E 1º 57.483 i observem entre les roques, que van estar tallades a fi de construir l’esmentada carretera, una sèrie d’animals petrificats, dignes de ser observats.

Continuem la carretera en direcció Rocafort fins arribar al costat de l’església de Santa Maria, on fem una aturada tècnica per contemplar a la llunyania, el gran cràter que s’estén des del Bac del Minguet fins a l’obaga de Trullàs.

Continuem la pista forestal fins arribar a l’alçada de la sinia de cal Prat, al costat de la riera de Nespres 307 m. N 41º 43.283 E 1º 55.421, on veiem entre les roques una sèrie d’animals marins, entre ells un peix de grans dimensions.

Desfem el camí i ens dirigim fins a la masia de Pruners 401 m. N 41º 43.516 E 1º 56.183, a fi de veure una sèrie de roques, que en estat objecte d’uns regalims de fang petrificats.

Ja per donar fi a la sortida matinal, ho fem seguint direcció a la masia de la Vila de Talamanca 463 m. N 41º 43.785 E 1º 57.335.
Aquí sens mostren una sèrie de roques que formen part del mateix mas, i que corresponen a uns animals marins que van quedar sepultats, fa mils d’anys.

Acabada la excursió facultativa, retornem a Mura.
No sense abans, acomiadar-nos de tot el grup i desitjant-li a l’Agustí, les més enhorabones per la seva tasca formativa, i encoratjant-lo a seguir amb aquesta línia d’investigació tan digne.

Ha estat un plaer.

antoniomora.verges@blogger.com ha dit...

Hola Joan;

Hem recollit restes de minerals procedents del espai exterior, en diferents llocs d'aquesta serralada.

Com sempre, les teves imatges esdevenen un miracle de la tènica i l'art.

Gràcies.

Joan Escoda ha dit...

Tela! no m'imaginava pas que pogués haver-hi impactes de meteorits! em semblava més aviat un titular per a la revista Karma7, però veig que Sant Llorenç és un llibre obert de milers d'anys! molt maques les fotografies! :) Ton fill!