diumenge, 16 de novembre del 2008

SANT SALVADOR DE LES ESPASES

Fa ja temps, que estava interessat en visitar l’ermita de Sant Salvador de les Espases, però cadascuna de les persones en que vaig parlar del tema , em deia que la millor ruta per anar-hi, era sortir d’Olesa de Montserrat i agafar un camí que porta fins l’anomenat Pla del Fideuer, on des d’allí a peu, calia seguir un sender en direcció ponent, fins arribar a l’ermita.
Que voleu que us digui. Això en un principi em va semblar una caminada força potent i vaig optar per investigar-ne un altre més adient, a les meves possibilitats.
Com qui vol, desitja, vaig programar-me una ruta menys feixuga, i que penso pot ser del vostre interès.
Soc del pensar, que val més la pena visitar les meravelles de la natura, que no pas sofrir i patir esforços físics innecessaris, per arribar al mateix lloc.
Us en faig cinc cèntims, de com arribar-hi d’una forma més descansada i sense perdre’s cap detall.

Es tracta de prendre la carretera C-58 en direcció Manresa – Terrassa i arribat al punt 315 m. N 41º 35.449 E 1º 54.139 just passat el mas Orpina, surt una pista forestal a la dreta que després de creuar la riera del Palà va ascendint fins arribar al Coll de Bram 460 m. N 41º 34.814 E 1º 53.534. El seu recorregut és d’uns dos quilòmetres i practicable amb vehicles tot terreny. A partir d’aquest punt, el camí es converteix amb sender i per tant és necessari fer-ho a peu, però la distància fins arribar al cim de Sant Salvador de les Espases es tant sols de 718 metres de recorregut.

L’ermita de Sant Salvador de les Espases es troba dins el terme d’Esparreguera, a la vora del riu Llobregat, sobre el congost del Cairat, en un turó situat a 410 m. N 41º 34.750 E 1º 53.053 entre els torrents de l’Espluga i de Sant Salvador.
Sobre l’ermita surt un caminoi que condueix on havia estat un dels castells d’Esparreguera i que fou conegut com “ROCHA DE SPAA” en els documents antics, i CASTELL DE LES ESPASES en el segle XII i posterior. Actualment és desaparegut i el seu lloc és convertit en mirador.

El compte Borrell va vendre a un tal Guillem el Castell de les Espases i el d’Esparreguera en una data que s’hauria de situar entre els anys 966 i el 985. La capella de Sant Salvador és posterior.